Guide: Sådan brander du dig som Personlig Træner

Personligt træningsforløb med en personlig træner

Personlig branding er hårdt arbejde. Online markedsføring får flere og flere muligheder, og som selvstændig personlig træner er du nødt til at være synlig online, hvis kunderne skal finde dig. Men hvordan skiller man sig ud i mængden af konkurrenter online og hvordan markedsfører man sig selv rigtigt online?

Når vi snakker online markedsføring som selvstændig eller i mindre virksomheder, så er personlig branding et rigtig godt sted at fokusere. Ved at brande sig selv online, kommer dine kunder til at få et tættere forhold til dig som træner, og det gør at du kan skille dig ud og ikke bare prøve at ”sælge” dig selv, men få et tættere personligt forhold til din målgruppe. Hvis dine kunder kan identificere sig med dig, eller de problemer du fremhæver at kunne løse, så er der større chance for at kunderne vil vælge dig frem for dine konkurrenter, når de søger online på Google, Facebook eller andre brugte medier og søgemaskiner.

Indeks

  1. Hvorfor er personlig branding vigtigt?

  2. Hvordan brander en personlig træner sig selv?

    Hjemmeside
    Logo og Navn
    Del ud af din viden
    Bliv synlig på Google
    Reviews og Kundeanmeldelser
    Sociale Medier
    Video og Podcast

  3. Fokus på det du er god til

  4. WeFit.dk som en del af din online branding strategi

Branding af personlige trænere

Hvorfor er personlig branding vigtigt?

Mennesker handler med mennesker, og det er ikke altid pris eller uddannelsesniveau der er den afgørende faktor, det er lige så vel kemien i mellem de to parter. Som personlig træner er dit arbejde med dine kunder formentligt meget personligt. Nogle mennesker søger din hjælp til vægttab eller til at opnå et specifikt mål. Hvis de skal vælge dig som træner, så skal de også kunne lide din person og tro på at du kan tage dem fra punkt A til B.

Personlig branding er derfor vigtigt, fordi at det er et arbejde med at brande dig selv overfor en specifik målgruppe. Formår du at få brandet dig selv til den rigtige målgruppe, så vil de ikke fokusere så meget på din pris, eller din placering men vælge dig fordi de tror på at du er den mest værdifulde træner de kan finde.

Hvordan brander en personlig træner sig selv?

Arbejdet med at brande sig selv online som personlig træner er ikke meget anderledes end andre selvstændige erhverv. Den største forskel er dog, at dine kunder formentligt søger en fysisk forandring i deres udseende på den ene eller anden måde. Nogle vil tabe sig, andre vil i bedre form og nogle tredje vil tage på i muskelmasse. Dette er en fordel for dig som træner, da det gør det nemt at vise resultater for andre potentielle kunder der finder dig online.

At brande sig selv online handler om at opbygge en online identitet, som potentielle kunder bliver fanget af, og som de ser som en ekspert. Der er derfor nogle vigtige punkter, du kan starte med at se på:

Hjemmeside:

Noget af det første dine kunder ser er din hjemmeside. Den skal derfor afspejle dig som person og som træner, og være nemt at navigere i. Der er ikke noget værre som kunde, end at føle det næsten er et problem at komme til og bruge penge på et produkt. Derfor gør din hjemmeside visuelt flot, nem at navigere i og gør processen fra beslutning til reel kunde så kort som muligt.

Logo og navn:

Navnet på din hjemmeside og virksomhed fortæller også en del om, hvad du tilbyder. Bruger du ikke dit eget navn som dit domæne, så vælg et domæne der fortæller noget om hvad du tilbyder og er er en del af din historie du prøver at fortælle til dine kunder i din personlige branding. Et logo kan også hjælpe med at gøre din online identitet mere visuel, men det er ikke nødvendigt, så gå ikke i stå her. Alt for mange selvstændige bruger for langt tid på at lave logo og grafisk materiale, inden de har en hjemmeside eller et reelt produkt at sælge. Det er en tidsrøver.

Del ud af din viden:

Som personlig træner har du en masse viden og erfaring som dine kunder søger. For at de skal vælge dig, skal de også vide at du har al denne erfaring. Så del gerne ud af din viden så meget som muligt. Dette kan du gøre ved at lave en blog, youtube-kanal eller skrive artikler til andre hjemmesider og interessant medier. Vil du gerne brande dig selv, som ekspert på vægttab, så skal du blive synlig de steder hvor din målgruppe befinder sig. Det kan være i forskellige magasiner, aviser, medier, hjemmesider og meget andet. Find ud af hvor din målgruppe befinder sig og prøv om du kan få mulighed for at skrive gode råd og artikler til denne målgruppe, som kunne hjælpe din personlige branding rigtig godt på vej.

Bliv synlig på Google:

Google er det første sted mange mennesker går hen, hvis de søger info eller viden omkring et produkt eller et emne Vil du gerne brande dig selv som Personlig træner, så lær Google ordentligt at kende og find ud hvilke søgeord dine kunder bruger, for at finde information. At ligge på side 1 på Google er en ”gratis” vej til en masse potentielle nye kunder. Første skridt er at få kunderne ind på din hjemmeside, og det sker kun hvis du er synlig for din målgruppe. Næste punkt er så at holde kunderne på din hjemmeside og gøre dem til reelle kunder, og det sker kun hvis den viden og den info du deler ud af, er brugbar.

Reviews og kundeanmeldelser:

Mund til mund markedsføring er i dag stadig noget af det mest værdifulde du som personlig træner kan få kunder på. I dag har du den fordel at du kan vise reviews og anmeldelser til dine besøgende direkte på din hjemmeside, så de kan se hvad andre synes om dig som personlig træner, og de kan se hvilke resultater du har skabt for dem. Gør det derfor til en vane at indsamle anmeldelser og små ris/ros fra dine kunder, du kan få lov at vise til potentielle kunder, men også som du selv kan lære af så du bliver en bedre personlig træner.

Sociale medier:

Når vi snakker personlig branding kan vi heller ikke undgå at nævne sociale medier som Facebook, Instagram, Twitter eller noget helt fjerde. På de sociale medier har du muligheden for at uploade videoer med dig som træner og fra træning du har haft med andre kunder, du har også mulighed for at give gode råd, vise gode øvelser, opskrifter eller andre ting der kan hjælpe dine kunder med at opnå deres mål. At være synlig på de sociale medier er en vigtig del af din brandingstrategi som træner, da vi i dag bruger rigtig meget tid på disse medier.

Video og Podcast:

En anden måde at brande sig selv på, er ved at lave små videoer på din hjemmeside, evt. med interviews af kunder og atleter hvor du kommer med vigtig viden til din potentielle kundegruppe og igen deler ud af din viden. Podcast er også de seneste år blevet et godt medie til at markedsføre sig selv. En del selvstændige, iværksættere og virksomheder er begyndt at bruge Podcast som en del af deres brandingstrategi, dette kan du også gøre som personlig træner. 

Fokus på det du er god til

Der er rigtig mange muligheder og medier du kan tilføje til din brandingstrategi, men det handler også om fokus. Du skal være god til at fokusere på det du er god til, ellers kan det hele godt blive lidt halvhjertet. Find derfor ud af inden du begiver dig ud i at skulle være synlig på alle sociale medier og lave videoer og podcast samtidig. Start med én ting og fokusér på dette til en start. Du kan altid senere hen tilføje flere medier til din brandingstrategi.

Husk også at du stadig skal holde fokus på dine nuværende kunder, så dit arbejde med personlig branding må ikke stjæle for meget tid fra din virksomhed. Det kan være en mulighed for dig at rådgive dig hos en ekspert der kan hjælpe dig med din online strategi og hjælpe dig, der hvor du har brug for det.

WeFit.dk som en del af din online branding strategi

Måske du også skal overveje WeFit.dk som en del af din branding strategi. WeFit er synlig for din kundegruppe, og er du synlig her vil du også blive vist for potentielle nye kunder. Vores fokus er online markedsføring og at være synlig på vigtige søgeord på Google. Dermed kan du få del i vores arbejde ved at få en profil på WeFit.dk og begynde at sælge dine produkter online.

Arbejdet med branding og online markedsføring kan være en tidsrøver og ikke super interessant hvis du egentlig helst vil fokusere din tid der hvor du er god, nemlig som personlig træner. Lad os derfor hjælpe dig med din online identitet og at blive mere synlig for din målgruppe.

Tage kontakt til os i dag, så får vi oprettet en gratis profil til dig!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *